Sökresultat för Christian Lundahl...
Rensa filter?
Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för…
Kategorier: Historia och arkeologi
Utbildningshistoria – en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.
I boken finns historiska presentationer av de olika skolformerna och en rad skolämnen. Därutöver ger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de…
Kategorier: Historia och arkeologi
Esbjörn Larsson, professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet, och Johannes Westberg, professor i pedagogikvid Örebro universitet, är redaktörer för denna bok. Båda är aktiva forskare och har undervisat om utbilningshistoria inom lärarutbildningar.
Utbildningshistoria – en introduktion ger en…
Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att…
Denna antologi handlar om utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan.
Boken är uppdelad i tre delar:Den första delen behandlar utvärdering och bedömning i relation till den statliga styrningen av förskolan. Här beskrivs hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i svensk förskola har…
Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärandesituation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete.
I boken beaktas såväl betydelsen av…
Bedömning är ett av de mest diskuterade pedagogiska områdena i dag. I boken beskriver och analyserar författarna några av de vanligaste bedömningsformerna lärare genomför i relation till barn och elever och själva är föremål för i sin yrkesutövning. Det handlar om omdömen i individuella utvecklingsplaner i förskola och…
Utvärderingar inbjuder till eftertanke. Man utvärderar ju – idealt sett – för att lära sig och för att kunna göra bättre nästa gång. Med tanke på den massiva användningen av utvärdering i dagens skola, borde mycket bli mycket bättre. Men det går inte alltid som man vill, och även när det går bra, kan det få oavsiktliga…
I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt dels verksamheten, dels personalen är föremål för…
Kategorier: Examination och betygsättning Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i…
Bortom PISA introducerar internationell och jämförande pedagogik, ett relevant forskningsfält för alla som är intresserade av hur utbildning tar form i en social kontext. Hur och varför skiljer sig olika länders skolor åt och hur kan vi studera dessa skillnader? Hur går det till när en viss typ av pedagogik…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Utvärdering är ett av de snabbast växande samhällsfenomenen idag. Denna bok presenterar utvärdering grundad på systemteori som ett alternativ till målrationalismen, vilken länge dominerat utvärderingstänkandet. Att som utvärderare tillämpa en systemisk ansats innebär att ha helheten framför ögonen och undvika…
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare…
Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.
Nationella prov, ämnesprov,…